یک کارشناس مسائل بین الملل:

صدور بیانیه اروپا علیه ایران دور از انتظار نبود | بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی اش بعید است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حدسم این است که اروپا در موعد مقرر، تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران را برنمی‌دارد اما در برجام باقی خواهد ماند، امادر عین حال نیز ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اروپا بخواهد ریسک نابودی برجام را به جان بخرد و مکانیزم ماشه را فعال کند.
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حدسم این است که اروپا در موعد مقرر، تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران را برنمی‌دارد اما در برجام باقی خواهد ماند، امادر عین حال نیز ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اروپا بخواهد ریسک نابودی برجام را به جان بخرد و مکانیزم ماشه را فعال کند.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۰۲

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران مبنی بر عدم رفع تحریم موشکی ایران گفت: با توجه به اتهاماتی که اروپا طی چند ماه اخیر به ایران وارد میکند صدور چنین بیانیه ای از سوی اروپا وجود داشت، آنها به گفته خودشان ادله خود را مطرح و اسناد و مدارک و شواهد غیرقابل کتمانی مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه مطرح می‌کنند.

وی افزود: به اعتقاد اروپا، سلاح‌های ایرانی در جنگ با غرب و مشخصاً اروپا استفاده می‌شود بنابراین اینکه سه کشور اروپایی چنین بیانیه‌ای علیه ایران صادر کنند اتفاق عجیبی نیست.

ابوالفتح گفت: یکی، دو ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، اروپا این اتهام را به ایران وارد کرد و در حال حاضر نیز بر این موضوع پافشاری می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: موضوع دیگر گمانه زنی ها در مورد واکنش سه کشور اروپایی در قبال منقضی شدن تحریم موشکی ایران که در سال هشتم اجرای برجام رخ خواهد داد است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اولین گمانه این است که اروپا پا اعلام کند این تحریم‌ها علیه ایران را برنمی‌داریم چرا که قطعنامه ۲۲۳۱ در سال هشتم تمام می‌شود و کشورهای جهان ملزم به برداشتن تمام تحریم موشکی علیه ایران هستند.

وی در عین حال گفت: به دلیل اینکه در روابط اروپا و ایران تعاملی از لحاظ موشکی وجود ندارد عدم وجود تحریم موشکی اقدام چندان اثرگذاری نیست، اما یک سناریوی دیگر این است که اروپا به بهانه اینکه ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند از مکانیزم ماشه استفاده کند و مسیری را برود که در نهایت تحریم شورای امنیت علیه ایران اعمال شود؛ این راهی رادیکال است که البته در این صورت جمهوری اسلامی هشدار داده است که دست به اقدامات رادیکال خواهد زد.

ابوالفتح اظهار کرد: حدس من این است که اروپا راه اول را انتخاب می‌کند یعنی ضمن اینکه نخواهد برجام را از بین ببرد (زیرا اگر مکانیزم ماشه فعال شود قطعاً قطعنامه کنار گذاشته می‌شود و تمام تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شود) در آن صورت دیگر مرگ برجام محقق خواهد شد اما احتمالا اروپا نمی خواهد وارد آن فاز شود.

وی ادامه داد: حدسم این است که اروپا در موعد مقرر، تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران را برنمی‌دارد اما در برجام باقی خواهد ماند، امادر عین حال نیز ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اروپا بخواهد ریسک نابودی برجام را بخرد و مکانیزم ماشه را فعال کند.

ابوالفتح در ادامه با بیان اینکه مذاکرات ایران و غرب در مورد برجام با تغییر دولت در آمریکا آغاز و تاکنون ادامه دارد، تصریح کرد: در این مدت هیئت‌ها در وین مستقیم و یا غیر مستقیم مذاکراتی داشته‌اند این مذاکرات فراز و فرودهایی داشته اما در عین حال اتفاق خاصی نیفتاده است تنها تفاوت آن مربوط به سال گذشته و در زمان ناآرامی ‌ها در ایران بود، غربی‌ها حداقل در سیاست های اعلامی خود اصرار داشتند که برجام دیگر اولویت ما نیست و به آنچه در ایران می‌گذرد اهمیت می‌دهیم اما آن زمان نیز سیاست اعمالی آنها، ماندن در فرایند مذاکرات بود.

او اصریح کرد: در حال حاضر مقداری شرایط تغییر کرده و تا چند ماه پیش اذعان به ادامه مذاکرات برجامی با ایران نداشتند اما در حال حاضر به آن اذعان هم می‌کنند.

وی افزود: در مجموع از سال ۹۹ تاکنون علیرغم فراز و فرودها در مذاکرات، گسلی در آن نداشتیم و مذاکرات ادامه داشته و از این به بعد هم احتمالاً همینطور خواهد بود اما اینکه در نهایت منتج به نتیجه‌ای که به بازگشت آمریکا به اجرای تعهدات برجامی‌اش باشد بسیار دور از انتظار است البته در عین حال اینکه بپذیریم پایان گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم را اعلام کنیم را نیز چندان محتمل نمی‌دانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها